Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Na tratě vyjely první bateriové vlaky

Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony definovala postup umožňující rychle a efektivně analyzovat možnosti využití alternativních pohonů na železničních tratích. Výzkumníci se zaměřili na technické, environmentální a infrastrukturní aspekty tratí a jejich přizpůsobení moderním pohonným systémům. I díky tomu mohl na trať vyjet první vlak na bateriový pohon.

V rámci VŠB-TUO, CEET, Centra ENET jsme se podíleli na projektu s názvem Snížení energetické náročnosti a negativních vlivů na životní prostředí u železniční dopravy prostřednictvím přípravy infrastruktury pro vlaky na alternativní pohon. Cílem projektu bylo mimo jiné identifikovat a analyzovat vhodné železniční trasy, které by mohly být v budoucnu elektrifikovány nebo přizpůsobeny pro provoz vlaků na alternativní pohony, jako jsou baterie nebo vodík. Prací zapojených výzkumných pracovníků bylo provedení detailní analýzy technických a environmentálních aspektů jednotlivých tratí, dostupnost infrastruktury a možnost dobíjení, či plnění pohonných systémů. 

Součástí studie bylo vytipování konkrétních tras v Moravskoslezském kraji, které nejsou v současné době elektrifikované a kde by alternativní pohony mohly nabídnout praktické řešení. Za výzkumné centrum ENET jsme doporučili trasy jako: Sedlnice–Veřovice, Studénka–Bílovec, Frýdlant nad Ostravicí–Ostravice či Valašské Meziříčí–Rožnov pod Radhoštěm. U těchto tratí jsme zohlednili nejen délku a možnosti dojezdu bateriových vlaků, ale také dostupnost míst pro instalaci dobíjecích stanic. Naše analýza také reflektovala potřebu nižší uhlíkové stopy a širší dopady na životní prostředí, od výroby energie po provoz samotných vlaků. 

Klíčovým výstupem byla identifikace limitů dojezdu bateriových vlaků, které mohou v ideálních podmínkách dosahovat 60–80 km. S ohledem na bezpečnost a rezervní kapacitu baterií jsme doporučili realistický dojezd okolo 40 km. Tato data byla zásadní pro navržení infrastruktury a harmonogramů provozu. 

Věříme, že výsledky naší studie a zpracovaná Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony se staly jedním z klíčových podkladů pro zavedení bateriových vlaků na vybrané tratě v Moravskoslezském kraji. Díky neutuchající práci všech zapojených se podařilo uvést do provozu první bateriové vlaky, což je významný milník nejen pro region, ale také pro celé Česko v oblasti udržitelné dopravy. Jak také více o této technologické inovaci dokládá článek na Novinky.cz

„Jsme hrdí na to, že jsme mohli přispět k realizaci tohoto ekologického a efektivního způsobu dopravy, který otevírá nové možnosti pro modernizaci české železniční sítě“, uvedl ředitel Centra ENET Lukáš Prokop.

Vloženo: 13. 1. 2025
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9370 - Centrum ENET
Zpět