Hlavními řešiteli projektu, jenž byl podpořen v rámci 4. veřejné soutěže programu DOPRAVA 2020+, je VŠB-TUO CEET Centrum ENET a další účastníci pak společnosti SMARTEV CDS s.r.o. a CDS CARS s.r.o. Tito tři silní hráči v oblasti energetických technologií, akumulace a elektromobility se tak podílejí na průlomu ve sběru a vyhodnocování datových toků mezi nabíjecími stanicemi – elektromobily a konečným uživatelem.
K dosažení takového cíle je sestaven harmonogram projektu s názvem: Vývoj analytických nástrojů pro efektivní přechod k elektromobilitě.
Důležitým a hlavním prvkem elektromobility je nabíjení a v rámci projektu proto bude vyvinuto technické řešení, které umožní efektivní řízení soustavy nabíjecích stanic pro flotily elektromobilů s ohledem na možnosti energetické infrastruktury firem. Výstupy umožní klientům získat komplexní přehled o souvislostech provozovaných elektromobilů a poskytnout data pro efektivní nabíjení.
Díky tomu bude možné redukovat emise, optimalizovat čas nabíjení a korigovat styl jízdy řidičů.
K aktuálnímu stavu řešeného projektu se vyjádřil ředitel Lukáš Prokop slovy: „V současné době jsme v druhém roce řešení projektu a máme vytvořené softwarové prostředí, kde koncentrujeme data z elektronických knih jízd, z elektroměrů sledujících aktuální spotřeby infrastruktury firem, data predikci výroby instalovaných obnovitelných zdrojů a aktuální stav instalovaných akumulátorů. Pracujeme také na datových modelech, které umožní simulovat energetické bilance infrastruktury jednotlivých spolupracujících firem. Tyto modely následně využijeme k povelování a řízení nabíjecích stanic.“
Výsledek by měl poskytnout klientům úsporu energií a snížení emisí díky řešení pro správu nabíjení více elektrických vozidel současně. S pomocí vyvinutého systému řízení dokáží uživatelé efektivně rozdělit dostupný výkon mezi více nabíjecích stanic a snížit velikost rezervovaného příkonu. Další výhodou pak je umožnění správcům nabíjecích stanic monitorovat spotřebu energie, naplánovat dobíjení baterií vozidel, řídit přístupová oprávnění uživatelů nebo prioritizovat nabíjení a určit maximální nabíjecí výkon pro každou stanici, či celou skupinu stanic.