„Elektromobily různých značek se po celý týden vydávají během zkušebních jízd na tutéž trasu z Ostravy do Opavy a zpět, ovšem za odlišných podmínek, ať jde například o počasí či řidiče. Vozy jsme opatřili měřicím zařízením, díky němuž můžeme sledovat potřebné parametry - například jak se vozidlo vybíjí, kolik ujede kilometrů a podobně. Kromě měření provozních údajů za jízdy sledujeme i elektrické veličiny charakterizující nabíjecí cykly jednotlivých typů elektromobilů. Získáme tak velký objem dat, která jsou cenná pro naše vědecké aktivity,“ objasnil přínos hromadného testování jeden z organizátorů akce Lukáš Prokop.
Školení je pokračováním spolupráce vědeckého Centra ENET, jedné ze součástí Centra energetických a environmentálních technologií (CEET), s Renault Česká republika. Postupně se ho do dneška zúčastní na 250 osob. „Cílem je seznámit pracovníky společnosti s možnostmi nabíjení elektromobilů a celou nabíjecí infrastrukturou, včetně systémů řízení nabíjení. Zatímco pro ně je tato problematika novinkou, my s ní máme dlouhodobé zkušenosti,“ doplnil Prokop.
Vzájemná spolupráce začala před dvěma lety prvním hromadným zátěžovým testem nabíjecích stanic pro elektromobily napájené z fotovoltaické elektrárny ve Vestci u Prahy.
V posledních letech je celosvětově vyvíjen tlak na snižování emisí oxidu uhličitého ve všech oblastech lidského života, v dopravě je však tento tlak vnímám velmi intenzivně. V důsledku toho je věnována velká pozornost výzkumu a vývoji v oblasti elektromobility. Centrum ENET se jí zabývá zejména z pohledu infrastruktury pro nabíjení elektromobilů a s tím souvisejícími dopady na energetickou síť. Další oblastí zájmu jsou alternativní způsoby využití elektromobilů prostřednictvím systémů Vehicle to Home a Vehicle to Grid, kdy je možné energii akumulovanou v elektromobilu využít k napájení elektrických spotřebičů nebo přímo distribuční sítě.
Text: Martina Šaradínová, PR specialista pro VaV
Ilustrační foto: Lukáš Prokop