Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
  • VŠB-TUO
  • CEETe
  • CEETe II
  • CEETe H2
  • InNET
  • en
Centrum energetických a environmentálních technologií VŠB-TUO Centrum energetických a environmentálních technologií VŠB-TUO
Centrum energetických a environmentálních technologií VŠB-TUO
  • CEET
    • Hlavní menu Zavřít
    • CEET
    • Základní informace
      • CEET
      • Základní informace
      • O CEET
      • Portfolio CEET
      • Výroční zpráva
      • Newsletter
    • Aktuality
    • Chystané akce
    • Vedení a struktura
      • CEET
      • Vedení a struktura
      • Organizační struktura
      • Vedení CEET
      • Vědecká rada CEET
    • Kariéra
    • Kontakty
      • CEET
      • Kontakty
      • Zaměstnanci
  • Věda a výzkum
    • Hlavní menu Zavřít
    • Věda a výzkum
    • Výzkumná centra
      • Věda a výzkum
      • Výzkumná centra
      • Centrum ENET
      • Centrum nanotechnologií
      • Institut environmentálních technologií
      • Výzkumné energetické centrum
    • Výzkumné oblasti
      • Věda a výzkum
      • Výzkumné oblasti
      • Materiály pro energetiku a environmentální technologie
      • Využití druhotných surovin a alternativních zdrojů energie
      • Akumulace, transformace a řízení energie
      • Environmentální aspekty a technologie
    • Výzkumné skupiny
    • Infrastruktura
    • Projekty a granty
    • Výsledky vědy a výzkumu
      • Věda a výzkum
      • Výsledky vědy a výzkumu
      • Vybrané publikace
  • Spolupráce
    • Hlavní menu Zavřít
    • Spolupráce
    • Naši partneři
    • Akreditované laboratoře
    • Aktuální projekty
    • Portfolio CEET
    • Kariéra
    • Kontakty
  • Studium
    • Hlavní menu Zavřít
    • Studium
    • Chemické a environmentální inženýrství
    • Chemická metalurgie
    • Metalurgická technologie
    • Nanotechnologie
    • Tepelná technika a paliva v průmyslu
  • Média
    • Hlavní menu Zavřít
    • Média
    • Tiskové zprávy
    • CEET v médiích
  • CEETe
    CEETe II
    CEETe H2
    InNET
    VŠB-TUO
    English
Zavřít

Vyhledávání

  1. Centrum energetických a environmentálních technologií
  2. Detail novinky
Platnost příspěvku skončila 30. 6. 2023!

Odborníci, včetně zástupce CEET, debatovali o vodíkových vlacích

30. 6. 2022 Aktuality
Do odborné debaty o možném využití alternativních energetických zdrojů v železniční dopravě se na druhém ročníku workshopu Vodík na železnici zapojil David Seidl z Centra energetických a environmentálních technologií (CEET) VŠB-TUO. Setkání zástupců provozovatelů železniční dopravy, výrobců vozidel, univerzit, krajů i ministerstva dopravy se uskutečnilo 23. června v Praze, pořadateli byly Fakulta dopravní ČVUT a Správa železnic.
Odborníci, včetně zástupce CEET, debatovali o vodíkových vlacích
Zadal: Mgr. Martina Šaradínová
Útvar: 9370 - Centrum ENET

„Prezentoval jsem především náš projekt podpořený Technologickou agenturou ČR, jehož cílem je ve spolupráci se Správou železnic vypracovat metodiku pro přípravu infrastruktury pro vlaky s alternativním pohonem na tuzemských tratích. Nabídneme tak objednavatelům dopravy, tedy zejména krajům, materiál, na jehož základě budou moci o případném zavedení vodíkových či bateriových vlaků na jejich tratích rozhodnout,“ uvedl Seidl z Centra ENET, které je jednou ze součástí CEET.

Na workshopu podle něj zazněly hlasy pro i proti alternativním zdrojům pohonu. Zatímco například v oblasti nákladní dopravy provozovatelé nevidí pro vodíkové vlaky velký prostor, vhodnou alternativou by mohly být pro osobní dopravu na regionálních tratích, na nichž se nepočítá s elektrifikací. Vodík se navíc ukazuje jako velmi vhodná cesta  pro to, jak se zbavit závislosti na ropě.

„Vodík jsme schopni si vyrobit lokálně, potřebujeme k tomu vodu a elektrickou energii. V ČR k tomu máme poměrně dobré podmínky. Pokud bude nastavena správná energetická koncepce s dostatkem energetických zdrojů, ať už se jedná například i o jaderné nebo fotovoltaické elektrárny, mohli bychom mít podmínky pro výrobu vodíku pro využití v dopravě zajištěny,“ domnívá se Seidl.

Technologie pro provoz vodíkových vlaků již navíc ve světě reálně funguje, a proto by podle ostravských vědců byla škoda ji více nevyužít. Vodík pro dopravu se v zahraničí nejčastěji vyrábí v elektrolyzérech, kdy vstupní surovinou je voda a elektrická energie a výstupními produkty vodík, kyslík a teplo. „Vodíkové vlaky určitě nejsou univerzálním řešením. Ale stejně jako například v silniční dopravě jezdí vozidla na naftu nebo na benzín, může si i v železniční dopravě najít své místo více technologií, tedy i vodík. Je to jedna z částeček puzzle, které skládáme,“ doplnil Seidl.

Jedním z mála krajů, které už mají vypracovanou vodíkovou strategii, je Moravskoslezský kraj. „Domnívám se, že vlak na trase z Olomouce do Opavy přes Krnov bude jeden z prvních, které budou v tuzemsku jezdit na vodíkový pohon. Vodík by se měl vyrábět v Olomouci a Krnově, kde je výstavba vodíkových plniček ve stádiu příprav. Nebrání tomu žádné technické omezení, kapacita plniček by měla být dostatečná,“ uzavřel výzkumník.

Text: Martina Šaradínová, PR specialista pro VaV
Ilustrační foto. Zdroj: www.alstom.com

Přeskočit patičku

Centrum energetických a environmentálních technologií

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava

17. listopadu 2172/15
708 00 Ostrava-Poruba

E-mail: sekretariat.ceet@vsb.cz
Telefon: +420 596 997 435

Kontakty

CQS logo IQNET logo EFQM logo HR Award U!REKA

© VŠB–TUO, 2025, Všechna práva vyhrazena