CEET, spolu se Správou železnic, připravuje metodiku pro postupné zavádění vlaků na alternativní pohon. „V průběhu semináře byla představena mimo prvního návrhu vlastní metodiky také webová aplikace, jejímž cílem je automatizace výpočtu spotřeby jízdy vlakovou soupravou se zvoleným alternativním pohonem. "Díky tomu jsme vytvořili jednoduché rozhraní pro volbu optimálního pohonu na dané trati," vysvětluje Stanislav Mišák, který je hlavním řešitelem projektu.
Projekt bere v potaz nejen environmentální dopady provozu vlaků s různými druhy pohonů, ale řeší také technické či ekonomické aspekty, které jsou spojeny se zaváděním alternativních pohonů. „V našich analýzách uvažujeme například s vodíkovými vlaky či vlaky využívajícími vysokokapacitních bateriových úložišť, a to jako protipól vůči dieselovým pohonům, ty jsou dnes provozovány na všech dosud neelektrifikovaných tratích,“ dodává řešitel. Na semináři byly představeny informace o průběhu jednání se zástupci jednotlivých krajů České republiky, z nichž řada projevila o výstupy projektu značný zájem. Projekt, na kterém se krom CEET VŠB-TUO a Správy železnic podílí nepřímo i Moravskoslezský kraj, bude ukončen v prosinci příštího roku.
Projekt TK04010081 s názvem „Snížení energetické náročnosti a negativních vlivů na životní prostředí u železniční dopravy prostřednictvím přípravy infrastruktury pro vlaky na alternativní pohon“ je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu THÉTA.
Autorka vizualizací: Ing. arch. Dagmar Kutá, Ph.D. Paed.IGIP
Odkaz na projekt: www.tacr.cz