O možnostech vodíkových technologií, ale také o již realizovaných projektech a výzkumu v této oblasti hovořil na diskuzním fóru ředitel Centra energetických a environmentálních technologií (CEET) VŠB-TUO Stanislav Mišák.
„Vodík je nikoliv jediná, ale klíčová surovina, kterou potřebujeme pro dekarbonizaci regionu. Výzkum v oblasti jeho výroby, distribuce a užití je součástí naší mise, kterou se budeme snažit zvládnout co nejrychleji. Předpokladem k úspěchu je skutečnost, že tu vznikl velmi dobrý ekosystém. Je zde Moravskoslezský kraj, který se s myšlenkou prosazení moderní a inovativní energetiky ztotožnil, máme zde VŠB-TUO, kde jsme schopni tyto technologie vyvíjet, a v kraji je řada firem, jež chtějí tyto výsledky výzkumu aplikovat v praxi,“ řekl mimo jiné Mišák.
Záměr přetvořit Moravskoslezský kraj ve „vodíkový region“ potvrdil během debaty také zmocněnec hejtmana Moravskoslezského kraje pro oblasti rozvoje vodíkového regionu Daniel Minařík. Podle něj lze o vodíkovém regionu hovořit v případě, pokud se v daném území využívá několik vodíkových technologií, které jsou navíc vzájemně technicky a ekonomicky propojeny. „Naším cílem je pokrýt celý řetězec procesů, od výroby vodíku, přes jeho skladování až po distribuci. Věřím, že Moravskoslezský kraj díky dosud učiněným krokům i nově stanoveným metám v konkurenci evropských uhlíkových regionů obstojí, udrží si prvenství v rámci České republiky i tempo v osvojování si vodíkových technologií nejen v aplikacích, ale i ve vytváření podnikatelských rozvojových impulsů,“ uvedl Minařík.
Na aktivitách se významně podílí i VŠB-TUO, a především její CEET. I díky tomu lze region označit za jednu z největších „testovacích laboratoří“ vodíkových technologií v tuzemsku. Ostravští výzkumníci se mimo jiné podíleli na přípravě studie veřejné plnicí stanice na Hranečníku pro napájení vodíkových autobusů MHD v dostatečné kvalitě a kapacitě. Do roku 2024 by měla v areálu VŠB-TUO vzniknout hybridní plnicí stanice pro elektromobily a vodíková auta. Mimo jiné poslouží i pro výzkum využití technologií pro výrobu vodíku. Vlajkovou lodí na cestě od fosilních paliv k „zelené“ energii pak bude CEETe, jež má naplno sloužit na podzim příštího roku.
„Jedná se testovací polygon, kde budeme prezentovat cirkulární ekonomiku v praxi. Chceme zkoumat všechny způsoby produkce vodíku, od zeleného - vyráběného elektrolýzou, až po světle modrý, který chceme vyrábět z odpadu. V této oblasti je pro nás významným partnerem společnost Veolia,“ objasnil Mišák. Připomněl rovněž projekt Národní centrum pro energetiku na VŠB-TUO, který sdružuje všechny tuzemské inovační lídry a výzkumné instituce v oblasti moderní energetiky.
Debatního panelu s názvem Vodíková budoucnost v MS kraji se zúčastnili rovněž zástupci komerčního sektoru. Diskutující se shodli především na tom, že vodíkové technologie mohou být nejen jedním z řešení současné energetické krize a potřeby vyvázat se z energetické závislosti na Rusku, ale jsou také šetrné k životnímu prostředí. Právě o těchto přínosech je potřeba informovat rovněž širokou veřejnost.
Diskuzní fórum bylo určené pro starosty měst a obcí, dodavatele energií, výrobce ekologických dopravních prostředků a návazných produktů, ale i odbornou veřejnost a studenty vyšších odborných a vysokých škol.
Text: Martina Šaradínová, PR specialista pro VaV
Foto: Stanislav Mišák (uprostřed) během diskuze na fóru E-Mobilita. Zdroj: Černá louka, s.r.o.