Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Platnost příspěvku skončila 30. 6. 2023!

Odborníci, včetně zástupce CEET, debatovali o vodíkových vlacích

Odborníci, včetně zástupce CEET, debatovali o vodíkových vlacích
Do odborné debaty o možném využití alternativních energetických zdrojů v železniční dopravě se na druhém ročníku workshopu Vodík na železnici zapojil David Seidl z Centra energetických a environmentálních technologií (CEET) VŠB-TUO. Setkání zástupců provozovatelů železniční dopravy, výrobců vozidel, univerzit, krajů i ministerstva dopravy se uskutečnilo 23. června v Praze, pořadateli byly Fakulta dopravní ČVUT a Správa železnic.

Prezentoval jsem především náš projekt podpořený Technologickou agenturou ČR, jehož cílem je ve spolupráci se Správou železnic vypracovat metodiku pro přípravu infrastruktury pro vlaky s alternativním pohonem na tuzemských tratích. Nabídneme tak objednavatelům dopravy, tedy zejména krajům, materiál, na jehož základě budou moci o případném zavedení vodíkových či bateriových vlaků na jejich tratích rozhodnout,“ uvedl Seidl z Centra ENET, které je jednou ze součástí CEET.

Na workshopu podle něj zazněly hlasy pro i proti alternativním zdrojům pohonu. Zatímco například v oblasti nákladní dopravy provozovatelé nevidí pro vodíkové vlaky velký prostor, vhodnou alternativou by mohly být pro osobní dopravu na regionálních tratích, na nichž se nepočítá s elektrifikací. Vodík se navíc ukazuje jako velmi vhodná cesta  pro to, jak se zbavit závislosti na ropě.

Vodík jsme schopni si vyrobit lokálně, potřebujeme k tomu vodu a elektrickou energii. V ČR k tomu máme poměrně dobré podmínky. Pokud bude nastavena správná energetická koncepce s dostatkem energetických zdrojů, ať už se jedná například i o jaderné nebo fotovoltaické elektrárny, mohli bychom mít podmínky pro výrobu vodíku pro využití v dopravě zajištěny,“ domnívá se Seidl.

Technologie pro provoz vodíkových vlaků již navíc ve světě reálně funguje, a proto by podle ostravských vědců byla škoda ji více nevyužít. Vodík pro dopravu se v zahraničí nejčastěji vyrábí v elektrolyzérech, kdy vstupní surovinou je voda a elektrická energie a výstupními produkty vodík, kyslík a teplo. „Vodíkové vlaky určitě nejsou univerzálním řešením. Ale stejně jako například v silniční dopravě jezdí vozidla na naftu nebo na benzín, může si i v železniční dopravě najít své místo více technologií, tedy i vodík. Je to jedna z částeček puzzle, které skládáme,“ doplnil Seidl.

Jedním z mála krajů, které už mají vypracovanou vodíkovou strategii, je Moravskoslezský kraj. „Domnívám se, že vlak na trase z Olomouce do Opavy přes Krnov bude jeden z prvních, které budou v tuzemsku jezdit na vodíkový pohon. Vodík by se měl vyrábět v Olomouci a Krnově, kde je výstavba vodíkových plniček ve stádiu příprav. Nebrání tomu žádné technické omezení, kapacita plniček by měla být dostatečná,“ uzavřel výzkumník.

Text: Martina Šaradínová, PR specialista pro VaV
Ilustrační foto. Zdroj: www.alstom.com

Vloženo: 30. 6. 2022
Kategorie:  Aktuality
Útvar: 9370 - Centrum ENET
Zpět